Tandstangsbanen (Nye Billeder)

Tag med en tur på Tandstangs banen.

Følgende landskaber og bygninger kan opleves på tandstangsbanens spor strækning.

Tandstangsbanen starter ved Ballenberg Station, det første punkt på linien, efter udkørsel fra Ballenberg møder vi det Brune bjerg. under det Brune bjerg er der adgang til resten af strækningen gennem en tunnel.

DGmf 2-4-2009 002 05022009573IMG_5180 IMG_5183 IMG_5184

Herefter snegler sporet sig op på bagsiden af Rundforbi Station, her passerer vi den første bro, broen er hjemmebygget af Steffen, som det ses på billederne er der gjort meget ud af detaljerne. et virkelig flot stykke arbejde. Broen er smukt bygget ind i landskabet, og følger stigningen på strækningen,

IMG_0047 25022010309 25022010311IMG_5172 IMG_5179

Næste stop er Bjergby krydsning, her kan der ventes på at der bliver grønt signal for videre kørsel.

IMG_5211 IMG_5212

Ud på strækningen mod Brüningberg, møder vi klubbens længste bro,  den går fra Bjergby til “Matthorn”. Broen er under konstruktion, broen bliver udført i aluminium, det bliver spændende at få den på plads. henover Egebæk Station og By

De første billeder af den Nye bro over Egebæk

Sålangtsågodt Savfører skærer 25 m Nittetællere Losning af H-profiler image004 image003

Efter den lange bro, går det opad “Matthorn” mod Brüningberg, her er der en stigning på 15°, den største stigning på ruten, her kommer tandstangslokomotivet på prøve.

IMG_5156 IMG_5158 IMG_4957 IMG_4956IMG_5169 IMG_5166

Efter “Matthorn” går det ud på den tredie bro (Den gamle træbro) på strækningen, broen er en genbrugs bro, forstået på den måde, at den er blev foræret til klubben af et tidligere medlem, den er blevet flyttet en del rundt, de sidste pa år, men har nu fundet sin endelig placering, her på tandstangsbanen, den er placeret i en højde på 212 cm over gulv af hensyn til flugt/brand vej i lokalet, dette stykke på strækningen har voldt mange kvaler, pg. af nævnte flugtvej.

IMG_4995IMG_5170 IMG_5171

Rundt om Matthorn er der ved at komme dekorationer på plads i form af huse og træer

IMG_5457 IMG_5459 IMG_5461 IMG_5462 IMG_5336 IMG_5423 IMG_5429

Efter (Den gamle træbro) går det skarpt til venstre, ind på et rangstykke, man kører lige ind og bakker ned på Brüningberg station, som er endestationen på tandstangsbanen,