Hobbymessen Marts 2014 I Valby Hallen

Dansk G Modelbane Forening (DGMF) deltog igen i år på forårets Hobbymesse d. 1. og 2. marts 2014 i Valby Hallen, København – med det store udstillingsanlæg. I denne lille reportage, vil jeg fortælle lidt om de to dage.

Lørdag den. 1.marts:
Kvart i otte lørdag morgen forlod jeg redaktionen, og satte kursen mod Valby Hallen. Først skulle der lige provianteres i den lokale Føtex (drikkevarer red.)

Vel ankommet til Valby Hallen begyndte de første medlemmer at dukke op. De var naturligvis friske og veloplagte til en dag, som stod i togets tegn.

Det medbragte togmateriel blev hurtigt stillet op på sporene. Det skal dog lige siges, at udstillings-banen var stillet op fredag eftermiddag, så det var kun små finesser der skulle ordnes.

Efterfølgende bød ”den unge redaktør” – det var noget som faldt i god jord, og der blev spist på livet løs.

Kl. 10:00 blev publikum som vanen tro lukket ind i hallen, og kørslen på vores anlæg begyndte i stor stil. Hallen summede allrede af glade besøgende inden middag.

Der blev dagen igennem kørt med forskelligt materiel på vores anlæg, det var alt lige fra det Schweiziske materiel fra RhB til de tyske damp -og diesel lokomotiver. Fotografen her på redak-tionen havde medbragt sin nyerhvervelse nemlig Allegra´en fra RhB. Den blev både af de tilstede-værende medlemmer og publikum beundret med åben mund og polypper.

Da snakken altid går lystigt blandt medlemmer skete der regelmæssigt sammenstød. Ved to tiden skete det værste uheld, hvor et godstog trukket af et moderen elektrisk lokomotiv væltede. Lasten var væltede udover dele af banelegemet, så driften måtte for en stund sættes på ”stand by”.

Der var dagen igennem mange besøgende, og der blev snakket tog og atter tog dagen igennem.

Søndag den. 2. Marts:

Så blev det søndag, og det var udstillingens sidste dag. Ved ni tiden søndag morgen mødte de første medlemmer standmæssigt op. DGMF´ formand havde fået hans frue til at bage hjemmelavet fuldkornsboller – så der blev inden udstillings åbning spist på livet løs (igen), men de smagte nu også godt!

De medbragte præferencer bar præg af de klenodiske lokomotiver bl.a. RhB´s gule Triebwagen med tilhørende vogne, men også Tyske damplokomotiver kørte anlægget tyndt til stor glæde for publikum.

Der skete knap så mange uheld denne dag – men de velkendte fejl såsom forkert stillede spor-skifter hændte.

Der var også denne dag et generelt stort besøgstal, og publikum var meget ivrige med spørgsmål om vores anlæg og den generelle hobby med store G tog.

Da det var fastelavn havde Hobbymessens grundlægger Lars Weidick arrangeret tøndeslagning for børn og barnlige sjæle.

Omkring kl. halv fire begyndte vi så småt med nedpakningen af anlægget, og det gjorde da også at vi efter 45 min havde udstillingsbanen placeret i DGMF´trailer.

Det samlede besøgstal (lør /søn) var på ca. 6500 pers, hvilket skyldes det diset vejr både lør.- og søndag. Søndag fik solen i løbet af formiddagen bugt med skyerne, og det blev en fin eftermiddag.

Beretningen vil også komme I Spor G Bladet – mere herom senere

Kommentarer er lukket.