Tips og Triks

Byggevejledninger

 

Byg dit eget rundbord/drejeskive:

Jens Stürup har fået en ide til hvordan man kan lave et drejebord, hvorpå man kan placeredet emnet man arbejder på, hvis man har behov for dreje det under arbejdet, som f.eks. når det skal sprøjtemales.

Læs hans beskrivelse her

Løvtræer og Buske :

Byg dine egne Træer og buske bemærk pdf fil på 0,99 Mb. gmf-traeer

Transportkasse:

Når du skal transportere dine dejlige tog og vogne rundt, er det meget rart at det kan ske trygt og sikkert. Jørgen Christiansen har lavet en udemærket transportkasse, og her er konstruktionstegningen så det er lige at gå til. Kasser

Teknisk brevkasse

Kasse er så meget sagt, men har du et teknisk problem med dit tog, dekoder eller styring af din Massoth central, så er du meget velkommen til at skrive til klubbens tekniske redaktør som så vil prøve at hjælpe. Er løsningen noget andre kan have glæde af bliver det selvfølgelig lagt ud på denne side.

DGMF og alle der hjælper med vores tekniske svar, er UDEN ansvar af en hver art, for hvad der sker med dig og dit toggrej i forbindelse med vores tekniske svar!


 

Spørgsmål og svar


 

Spørgsmål: Hvordan er det nu lige med at køre analogt, med et lokomotiv med digital-dekoder?
Teknisk set, skal man by-passe dekoderen, men kan den selv det, når der er en konstant DC-på?

Svar: Alle normalt indstillede dekodere, kan bruges på analoge anlæg, som et almindeligt lokomotiv. MEN hvis ejeren af lokomotivet, i CV 29 har slået analogindstillingen fra, kan lokomotivet ikke køre på et analogt anlæg. I CV 29 kan man selvfølgelig sætte indstillingen til igen. Fra fabrikken er dekoderen sat “analogindstillingen til”.

VIGTIGT. Der er kun en grund til at slå den analoge indstilling fra, det er når man har lavet en puffer med kondensator backup til dekoderen, så må man huske at slukke for denne puffer på programmeringsafbryderen og ændre i CV 29.

 

Spørgsmål: Jeg har et lokomotiv med to motorer og to forskellige dekodere, en LGB dekoder og en Massoth dekoder. Men de to motorer kører ikke ens ved de forskellige hastigheder.
Kan man gøre noget ved det?

Svar: Det er et meget normalt problem, for der er ikke nogle motorer eller dekodere som er helt ens i væremåde. Start med at finde “brugerforvirringerne” på dekoderne frem, vælg for eksempel Massoth dekoderen, og læs CV parametrene igennem. Find og noter værdierne op på de berørte CV’er (så kan du altid gå tilbage til startindstillingerne, og går det helt galt, resette ved CV7).

Der er flere måder at løse problemet på:

1. Kun have en dekoder i lokomotivet, som så er stærk nok til at trække begge motorer.

2. Den hurtige måde! At ændre på CV5 (maksimal hastighed) og CV6 (midterste hastighed).

3. At man ændrer farttrinstabellen i den ene dekoder, så dens motorstyring bliver tilnærmet den anden dekoder. Det er lidt besværligt og tager lidt tid, men forsøg på forskellige indstillinger. Her skal du starte i CV29 med at åbne for egen farttrins tabel, ændre nu de forskellige farttrins værdier i de mange CV’er og prøv dig nu frem til den indstilling som passer til dit lokomotiv. CV numrene er lidt forskellige for de forskellige dekoder fabrikanter.

 

Spørgsmål: Hvad er forskellen på 14 eller 28 fahrstufen(farttrin)? Det gamle LGB MZS I, II kører med 14 fahrstufen, mens Massoth og andre kører med 28 eller flere, hvad skal det være godt for?

Svar: Der findes følgende fartrin (fahrstufen): 14, 27, 28 og 128.
Jo højere antal fartrin dine dekodere kører i, jo mere nøjagtig kan du indstille hastigheden, du kan altså have en blødere acceleration og bremsning. Men især ældre digitale styringer, anlæg og dekodere (og LGB) kan kun kører i fartrin 14.

14 farttrin: LGB og ældre digitale anlæg og dekodere.
27 farttrin: Ældre DCC styringer (især LENZ)
28 farttrin: Mest brugte, giver en rimelig pæn styring.
128 farttrin: Meget fin styring, giver et langt udløb og derfor lidt svære at styre.

De fleste nyere digital styringer kan valgfrit indstilles til alle farttrinene. Men både styringen på den opkaldte adresse og dekoderen skal være indstillet ens, ellers vil især kørelyset opfører sig underligt.

 

Spørgsmål: Mit lokomotiv med lastafhængigheds dekoder hakker lidt i det, hvad kan det være?

Svar: Hakket kørsel, kan skyldes mange ting:
Er følgende rene og pæne: (dvs. ikke snavset eller oversmurt med olie)
– Hjul og skinner
– Strømoptag
– Motorer

Det kan også skyldes at dekoderens lastafhængighed skal stilles om. Start med at slukke for lastafhængigheden CV49 bit 2 og se om kørsel bliver mere jævn.
Her er de tre CV`er som styrer lastafhængigheden i en Massoth dekoder: (I andre firmaers dekodere, kan CV nummerne være anderledes)
Det er især CV 60 du skal stille lidt ned, men prøv dig frem.
I skemaet kan man desuden se hvordan lastafhængigheden virker og bliver styret af dekoderen:

Download

Der har været afholdt et lille kursus for klubben medlemmer,om hvordan og hvorledes med Massoth digital station, håndhold betjening og decoder. Du har selv mulighed for at se kurset, hvis du kan vise et PowerPoint diasshow på din computer. Selve PowerPoint filen kan du frit downloade fra vores download side.

Tips og triks

Enkelt omregning tabel til at printe ud, så du ikke behøver at lave hovedregning, når du skal omregne fra virkelige meter til modelcentimeter.